U.S. helicopters fly over rice fields in Vietnam in 1961. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

This was Dickey Chapelle’s favorite photograph of herself at work, taken in Milwaukee in 1958 by Marine Master Sgt. Lew Lowery, who also photographed the first American flag-raising on Mount Suribachi at Iwo Jima. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

На 6-ти декември, 1956, след полунощ, три фигури методично прекосяват замръзналите полета на Австрия. Водени от компас и натоварени с пеницилин на стойност един милион долара, те са на хуманитарна мисия да доставят помощ на унгарски бежанци.

Но фигурата в средата – едва метъри и половина на височина – има допълнителна цел. Това е причината, поради която тя е прибрала Minox камера под палтото и вълнената риза, залепена за плътта й с четири превръзки. Жената е Дики Чапеле, жена-фотожурналист по задача на списание Лайф. Секунди по-късно мъжът отпред мърморва: “Загубен съм ” и вражеска сигнална ракета литва нагоре към Голямата мечка. Картечар и трима войници ги заобикалят, залавяйки нея и един от спътниците й.

Чапеле се озовава в ареста на унгарската тайна полиция и прекарва в затвора два месеца, най-вече в самота, както е описано в книгата й “Какво жена прави тук? Репортаж на репортера за себе си”. Въпреки че инцидентът я разтърсва, да бъде на фронтовата линия е в кръвта й. През същата година тя се връща на работа, фотографирайки алжирските бунтовници, а на следващата Фидел Кастро.

Soldiers strain to push a 75 mm artillery piece into position in Panama in 1942. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

Dickey Chapelle’s most reproduced photo until the Vietnam War. Cpl. William Fenton was critically wounded and awaiting treatment aboard the USS Samaritan. He lived. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

After a guilty verdict, a young man is executed by an Algerian rebel firing squad in 1957. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

South Vietnamese soldiers during a live fire artillery drill, circa 1961–62. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

A Marine nine days after D-Day at Iwo Jima in February 1945. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

A squad leader in the Vietnamese army on his wedding day in the village of Binh Hung in 1961. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

Едва на 23 Чапъл вкусва войната за пръв път. Тя е фоторепортер за списание LOOK в Панама. Голяма част от кариерата си отделя за фотографиране на исторически събития от битката при Иво Джима през Виетнамската война.

Two Viet Cong prisoners are seen through a window covered in barbed wire, circa 1961-1965. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

Vietnamese children react to mortar fire, circa 1961–62. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

Vietnamese troops travel upriver, circa 1961-1962. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

Hungarian families cross a frozen field into Austria, near the village of Andau. They walked at least 10 miles over snow-covered terrain in near-zero-degree temperatures to escape the Hungarian uprising. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

From left, Fidel and Raul Castro pose with a bazooka during the Cuban Revolution in Oriente Province in 1958. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

A serviceman is interred in the military cemetery on Guam in 1945. (Dickey Chapelle/Wisconsin Historical Images)

“Можете да направите всичко, което искате, стига да го искате толкова силно, че ще се откажете от всичко останало, за да го направите”, казва тя в биография си “Пожар сред вятъра”. В края на краищата, тя се отказва от всичко, което трябва – включително живота си.

На финалното си пътуване до Виетнам, Чапеле е с патрул, когато морски пехотинец активира мина и един от шрапнелите срязва сънната й артерия.

При размяната на ролите, жената зад камерата се превръща във фотография. Фотографът на Асошиейтед прес Анри Хю, който също е там, хваща свещеника Джон Макнамара, докато прави кръстов знак над сгърченото й тяло. Нейната неповторима перлената обица сгушена в ухото й. Маскировъчната й каска, хвърлена в тревата. Пехотинци – някои по-близо, други по-далече, може би несигурни дали тя ще иска уединение или утешение – стават свидетели на последните й мигове. Но със сигурност знаят едно нещо: тя умира правейки това, за което е родена.

Ретроспекция на творчестово на Дики Чапеле е включена в ” Dickey Chapelle Under Fire: Photographs by the First American Female War Correspondent Killed in Action.” За да видите повече снимки от Историческата колекция снимки на Уисконсин, натиснете тук.